lördag 22 januari 2011

vetesurdeg

min vetesurdeg matades för några dagar sedan. Jag har inte bakat så mycket med vetesurdeg än men det är lite trixigare än med rågsurdeg tycker jag, men lyckas man är det värt det. När jag startade upp min vetesurdeg första gången följde jag tipset att tillsätta en liten klick rågsurdeg för att få fart på vetesurdegen och det överträffade alla förväntningar. Enligt receptet skulle det ta från morgonen en dag till kvällen dagen därpå innan vetesurdegen skulle matas. Men jag gick inte så mycket på tiderna utan när vetesurdegen hade bubblat upp matade jag den och lät den bubbla upp igen.

proportioner för matning av en färdig vetesurdeg
0,5 dl vetesurdeg blandas med 1 dl ljummet vatten och 1 1/2 dl vetemjöl special.

den här gången såg det ut så här när surdegen var precis nymatad samt efter några timmar när den börjat bubbla upp.



sen åker den in i kylen med ett löst lock ovanpå tills det är dax att baka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...