lördag 22 januari 2011

rågsurdeg

idag var det dax att mata min rågsurdeg som stått i kylskåpet en vecka.

proportionerna för matning
behåll ca 0,5 dl rågsurdeg i burken och tillsätt 1 dl ljummet vatten till 1 dl rågmjöl. Jag använder alltid grovt rågmjöl till min rågsurdeg och jag tycker det funkar perfekt. Man kan säkert blanda hälften hälften med grovt och fint rågmjöl också.

de två översta bilderna visar hur surdegen ser ut när den just matats och de två undre efter 8-10 tim när surdegen hade stått över natten i överskåpet till frysen där det är lite varmare (ca 22-25 grader). Den har då dubblerats i storlek.



har man fått till en pigg rågsurdeg behöver man inte fundera, då är den bubblig och krämig i konsistensen och Martin Johansson brukar likna den vid chokladmousse tror jag. För övrigt så följer jag hans recept när jag ska starta upp en rågsurdeg för första gången. Då tar det betydligt längre tid än över natten men det är det värt. Se recept här. Jag brukar mata min rågsurdeg en gång i veckan för att jag tycker det känns lämpligt att ha en fräsch surdeg till helgen då man ska baka, men jag har låtit det gå upp till två veckor utan att den har förstörts. Då matade jag den en gång så att den bubblade upp, tog ur 0,5 dl och matade om den igen så kändes den OK igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...