lördag 22 januari 2011

rågbröd med rågross, solroskärnor och linfrö

idag har jag provbakat ett bröd igen från boken "Enklare bröd". Det är ett lite grövre bröd med skållning på rågkross, solroskärnor, linfrö, kummin (som jag hoppade över) och kokande vatten.

surdeg
30 g (2 msk) rågsurdegsgrund
60 g (1 dl) rågmjöl (jag tog hälften fint och hälften grovt)
100 g (1 dl) ljummet vatten

blanda surdegen på kvällen genom att röra ihop alla ingredienser i en bunke. Täck bunken och låt stå 8-10 tim, jag lät min stå i skåpet ovanför frysen där det är drygt 22 grader.

skållning
60 g (1 dl) rågkross
50 g (1 dl) solroskärnor
10 g (1 msk) linfrö
7 g (1 msk) mald spiskummin (eller andra brödkryddor, detta hoppade jag över)
200 g (2 dl) kokande vatten

gör skållningen samma kväll genom att blanda alla ingredienser, täcka med lock och stå över natten.

ingredienser
surdegen och skållningen från igår
50-100 g (1/1-1 dl) ljummet vatten
60 g (1 dl) rågmjöl
180 g (3 dl) rågsikt
6 g (1 tsk) salt

blanda degen på morgonen genom att blanda allt ordentligt. Degen ska vara lös men inte rinnig. Täck och låt jäsa ca 3 tim.

skrapa ner degen i en smörad brödform. Strö på lite rågmjöl (jag tog även dinkelflingor), täck med handduk och låt jäsa tills den rest sig någon cm, 1 tim ungefär. Sätt på ugnen på 250 grader med ett galler på mittenfalsen.

sätt in brödet i ugnen och sänk till 225 grader efter 10 min. Låt brödet stå ytterligare 30 min tills innertemperaturen visar 98 grader. Ta ut brödet och låt svalna utan form. Linda sen in brödet i en bakduk till dagen därpå, annars är det kladdigt.

provsmakat och kan meddela att med en skiva ost och lite päronmarmelad - mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...