måndag 17 januari 2011

inspiration


en av mina inspirationskällor till brödbakning just nu och sedan en ganska lång tid tillbaka är Martin Johansson (Pain de Martin) och det kommer nog märkas här i bloggen. Det jag gillar med båda hans böcker är att det blir fantastiskt goda bröd, beskrivningarna är enkla att följa och det finns många recept med ganska få ingredienser vilket jag tycker är bra ibland så att man inte måste ha 10 olika mjölsorter och frön hemma för att baka lite bröd och man kan ändå känna sig lite som en mästerbagare med alla hans tips.

den senaste boken "Enklare bröd" köpte jag ganska nyligen och har bara hunnit testa ett par recept men övriga har granskats noga och väntar på att bli testade. Här gillar jag enkelheten, att man snabbt rör ihop en deg med träslev och som sen sköter sig ganska bra själv medan jag kan göra annat tills det roliga kan börja. Utbakning och provsmakning. En rolig kontrast till surdegsbakningens konst.

bilden är lånad från Adlibris där du även kan köpa boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...