fredag 28 januari 2011

leilas belgiska våfflor

för en tid sedan köpte vi ett nytt smörgåsjärn och när vi ändå skulle byta ville jag ha ett med utbytbara laggar. Så det blev ett från Severin som går att göra både mindre smörgåsar, baguetter och våfflor. Eftersom det idag är det en sån här frossardag och jag kände för att prova Leila Lindholms belgiska våfflor från boken "one more slice" så invigde vi våffellaggarna. I den här boken finns verkligen hur mycket inspiration som helst men jag har inte hunnit prova så mycket än - men det ska väl bli.

helt underbara våfflor som var goda att äta både varma och kalla.



grundrecept, 4 stora våfflor (6 dubbla i mitt järn)
2 ägg
125 g smör (jag tog margarin)
2 1/2 dl mjölk (helst 3 % men det hade inte jag)
2 dl vatten
12 g färsk jäst
1/2 tsk salt
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
6 3/4 dl vetemjöl

1. separera gulorna från vitorna (viktigt att det inte kommer någon gula i vitorna)
2. smält matfettet , tillsätt mjölk och vatten och värm vätskan till 37 grader
3. smula jästen i en bunken och lös upp den i degvätskan
4. tillsätt äggulor, salt, strösocker, vaniljsocker och vetemjöl, rör till en jämn smet (den blir ganska tjock)
5. vispa äggvitorna till mjuka toppar i en ren och torr bunke, vänd försiktigt ner den i smeten och låt vila i ca 20 minuter.
6. värm våffeljärnet, pensla det med smält margarin och grädda våfflorna 3-5 minuter.

enligt Leila kan de serveras med chokladsås och vispad grädde, frukt och bär, florsocker, grädde eller lite mjuk vaniljglass. Jag pudrade över lite florsocker mest för syns skull och serverade med naturella blåbär och grädde.


så här ser våffellaggarna ut. Jag är helnöjd med järnet som helhet men som många andra nonstick-järn vi provat så tar det tid att grädda och efter ett tag brukar jag låta det stå ett tag utan smet i för att hinna ikapp med värmen. Det är också lätt att det bildas kondens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...