söndag 16 januari 2011

vaniljdoftande päronmarmelad


ibland när jag ska prova något nytt recept letar jag fram så många som jag tycker ser goda ut att jag sen knappt kan bestämma vilket av alla jag ska testa först. Idag höll på att bli ett sådant tillfälle då jag hittade massor med recept på päronmarmelad med härliga smaksättningar som vanilj, citron, lime, ingefära, honung, kryddnejlikor, vitt vin och till och med lakritsextrakt. Till slut bestämde jag mig för att hålla det enkelt första gången och gjorde en mix av några recept jag hittat.

ingredienser
3 päron (ca 500g)
1 msk vatten
1/2 vaniljstång
1/2 tsk vaniljsocker

1 dl vanligt socker
1 dl syltsocker (1+3)

skala päronen, ta bort kärnhuset samt skär i små bitar. Lägg bitarna i en kastrull tillsammans med vatten. Snitta vaniljstången, skrapa ur frön och lägg det tillsammans med päronen. Tillsätt socker och koka tills päronbitarna är mjuka. Ta bort vaniljstången och mixa lite lätt med en stavmixer, men lämna gärna lite hela bitar. Häll upp på varma burkar eller frys in.

nästa gång tror jag att jag tar lite mer syltsocker och lite mindre vanligt för att få en ännu mer marmeladliknande konsistens, den här gången blev det mitt emellan sylt och marmelad. Provsmaket gav godkänt, men kanske lite sött. Nu ska jag prova på en bit av mitt nybakade knäckebröd och en stor skiva cambozola vitlök, det tror jag blir kanon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...